Patiënt
Medische gegevens elektronisch delen leidt tot betere zorg
Om je de best mogelijke behandeling te kunnen bieden is het essentieel dat jouw zorgverleners een volledig beeld hebben van jouw gezondheidstoestand en medische voorgeschiedenis.
Die gegevens zitten vaak verspreid bij de verschillende zorgverleners en zorginstellingen die je ooit hebt geraadpleegd. Door jouw geïnformeerde toestemming ("informed consent") te geven maak je ze beschikbaar voor de zorgverleners die jou momenteel opvolgen. Daardoor kunnen ze je sneller én beter behandelen en voorkomen ze dat je onnodige onderzoeken moet ondergaan. Het is ook veiliger: medicatie-interacties, eventuele allergieën en andere cruciale gegevens worden immers meteen gedeeld. Bovendien vergemakkelijkt de elektronische gegevensuitwisseling de samenwerking en communicatie tussen jouw zorgverleners. Het elektronisch delen van medische gegevens gebeurt uiteraard beveiligd en met respect voor de rechten van de patiënt.
Ontdek aan de hand van een reeks infografieken hoe het elektronisch delen van gezondheidsgegevens in zijn werk gaat. Het Collaboratief Zorgplatform (CoZo) is een digitaal samenwerkingsplatform dat dergelijke elektronische gegevensuitwisseling snel en veilig mogelijk maakt. Ook jij kan via CoZo zelf medische resultaten inkijken die met jou gedeeld worden door de zorginstellingen waar je in behandeling bent. Lees hier meer over CoZo.
Veelgestelde vragen
CoZo-gebruikersinterface
- Hoe gebruik ik het platform (handleiding)?
- Wat is er met de functionaliteit "Afspraken" gebeurd?
- Waar vind ik mijn voorschriften terug?
Wat is CoZo?
- Wat is CoZo en hoe werkt het?
- Wat is het verschil tussen CoZo en andere portalen zoals Mijngezondheid en Vitalink?
Inloggen, uitloggen en authenticatie
- Hoe kan ik als patiënt inloggen op het CoZo-portaal?
- Hoe kan ik als buitenlandse patiënt inloggen op het CoZo-portaal?
- Hoe uitloggen of afmelden op CoZo?
- Ik ondervind problemen bij het aanmelden op CoZo. Wat kan ik doen?
- Via welke webbrowsers en besturingssystemen krijg ik toegang tot het CoZo-portaal?
- Wat als mijn rijksregisternummer wijzigt?
Mijn resultaten
- Hoe kan ik mijn medische gegevens thuis opvolgen en waar vind ik mijn resultaten terug?
- Hoe kan ik als patiënt zelf informatie toevoegen aan mijn dossier?
- Hoe komt het dat ik een bepaald resultaat niet terugvind op CoZo?
- Mijn zorgverlener ziet een bepaald resultaat op CoZo, maar ik niet. Hoe komt dit?
- Mijn huisarts heeft een resultaat ontvangen dat niet beschikbaar is op CoZo. Hoe kan dit?
- Mijn ziekenhuis of medisch centrum is niet aangesloten bij CoZo. Hoe kan ik dan mijn resultaten daar bekijken?
- Hoe kan ik mijn medische resultaten afdrukken/downloaden?
- Wat betekent een uitroepingsteken naast de naam van een instelling?
- Kan ik een melding krijgen bij nieuwe resultaten?
- Hoe kan ik mijn CoZo-resultaten bekijken via Mijngezondheid?
- Waar vind ik mijn bloedgroep terug?
Toegang tot mijn resultaten
- Wat is een geïnformeerde toestemming?
- Wie heeft toegang tot mijn medische gegevens en hoe kan ik die toegang beheren?
- Zien mijn verschillende zorgverleners (arts, verpleegkundige, tandarts) dezelfde resultaten in CoZo?
- Kan ik als patiënt zien door wie resultaten werden opgevraagd?
- Ik wil enkel mijn huisarts toegang geven tot al mijn resultaten op CoZo, in kader van het GMD. Hoe doe ik dit?
- Kan ik een bepaald resultaat enkel met mijn huisarts delen?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat bepaalde gegevens niet zichtbaar zijn voor zorgverleners op CoZo (bv. in het kader van een tweede opinie)?
- Kan ik ervoor zorgen dat bepaalde zorgverleners geen toegang krijgen tot mijn medische gegevens?
- Hoe kan ik een zorgverlener uitsluiten van toegang tot mijn medische gegevens?
- Mag ik CoZo gebruiken om mijn medische historiek te delen met de arbeidsarts, ziekenfondsarts of verzekeringsarts?
- Kunnen CoZo-medewerkers mijn medische resultaten raadplegen?
Taal
- Is CoZo beschikbaar in het Frans/Engels/…?
- Comment consulter les résultats disponibles sur CoZo en français?
Gezin en mantelzorg
- Hoe werkt het ouder-kind volmachtensysteem van CoZo?
- Hoe kan ik een ouder-kind volmacht op CoZo registreren? Mijn kind beschikt over een kids-ID of eID.
- Hoe kan ik een ouder-kind volmacht op CoZo registreren? Mijn kind beschikt (nog) niet over een kids-ID of eID.
- Hoe kan ik het medisch dossier opvolgen van een kind of persoon die ik wettelijk vertegenwoordig?
- Kan ik ervoor zorgen dat bepaalde zorgverleners geen toegang krijgen tot de medische gegevens van mijn kinderen of van een persoon die ik wettelijk vertegenwoordig?
- Comment puis-je consulter le dossier médical de mon (mes) enfant(s) ou d'une personne que je représente légalement?
- How can I consult the medical results of my child(ren) or a person I legally represent?
CoZo app
COVID-19
- Waar vind ik mijn COVID-19 testresultaat?
- Où puis-je trouver le résultat de mon test COVID-19?
- Where can I find my COVID-19 test result?
- Kan ik mijn COVID-19 testresultaten en vaccinatie-overzicht op CoZo gebruiken als bewijs om te reizen?
Vitalink-gegevens
- Waar vind ik mijn vaccinatiegegevens terug?
- Waar kan ik terecht bij vragen over bevolkingsonderzoeken?
- Wie kan gegevens (bv. contactpersonen) in mijn sumehr aanpassen?
- Hoe kan ik een journaalnotitie toevoegen?
Andere vraag?
Heb je een andere vraag over CoZo? Contacteer ons dan.